> Meer informatie als u STAP-budget ontvangt

Meer informatie als u STAP-budget ontvangt

Langer doen over de scholing

U hoeft een nieuwe einddatum niet meer door te geven aan STAP-UWV. Op de huidige einddatum dient uw opleider aan ons door te geven of u op dat moment voldoende inspanning heeft verricht. Of u langer over de scholing kunt doen, moet u overleggen met uw opleider.


U kunt eenvoudig een vraag stellen door te bellen naar het STAP klantcontactcentrum op 088 - 898 22 02 van maandag tot en met vrijdag tussen 12.00 uur en 16.00 uur.


Annuleren of Stoppen met de scholing

Annuleren van de aanvraag is alleen mogelijk als u dit doorgeeft vóór de startdatum van de scholing. Het kan wel zijn dat de opleider annuleringskosten in rekening brengt. Lees hiervoor de voorwaarden van de opleider. U moet eerst de scholing annuleren bij de opleider, voordat u uw aanvraag voor STAP-budget annuleert. Als u gestart bent met de scholing, kunt u niet meer annuleren. We noemen dit dan stoppen.


U kunt de annulering doorgeven door in te loggen op ‘Mijn STAP-budget’ via mijn.stapuwv.nl. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. Via de tegel ‘Mijn aanvragen’ vindt u een knop ‘Annuleren aanvraag’ waarmee u de annulering kunt doorgeven. Wij verwerken de annulering van uw aanvraag en u ontvangt daarvan zowel per post als digitaal een brief. De digitale brief kunt u ook raadplegen via de tegel ‘Mijn aanvragen’.

U ontvangt STAP-budget voor het volgen van een scholing. Kijk met uw opleider naar de mogelijkheden om de scholing toch volledig af te ronden. U krijgt niet nogmaals de mogelijkheid om STAP-budget aan te vragen. Lukt het niet om de scholing af te ronden? Vraag dan uw opleider om het bewijs van deelname op te voeren.
Wij nemen hierna telefonisch contact met u op om de reden van het stoppen met u te bespreken. Als het nodig is nemen we ook contact op met de opleider. U ontvangt daarna zowel per post als digitaal een brief met daarin de beslissing en de gevolgen van het stoppen met de scholing. De digitale brief kunt u raadplegen door in te loggen met uw DigiD op ‘Mijn STAP-budget’ via mijn.stapuwv.nl.

Een bezwaar maken of een klacht indienen

Een bezwaar kunt u alleen maken als u een officiële beslissing heeft ontvangen. Een beslissing ontvangt u per post. In de brief staat dan uitgelegd wat de mogelijkheden van bezwaar zijn. Heeft u geen beslissing, maar bent u het ergens niet mee eens? Dan kunt u bij ons een klacht over STAP-budget indienen. Een klacht over de scholing of opleider, kunt u indienen bij uw opleider.

U kunt binnen zes weken na de datum van ontvangst van de brief over uw STAP-budget, online bezwaar maken. Dit kan op:mijn.stapuwv.nl. U heeft hiervoor uw DigiD nodig.

U kunt ook per post een bezwaar indienen. Zet in de brief altijd uw telefoonnummer en waarom u bezwaar maakt. Stuur een kopie mee van de brief waarop u bezwaar maakt. Stuur het bezwaarschrift naar: UWV STAP, Postbus 67006, 1060 JA Amsterdam. Binnen 13 weken ontvangt u een reactie op uw bezwaar.

U kunt uw klacht digitaal via de Klachtenpagina van het UWV.

U kunt de klacht ook per post indienen. Stuur dan uw klacht in naar: UWV Klachtenservice, Postbus 58071, 1040 HB Amsterdam.

U kunt een vermoeden van misbruik of oneigenlijk digitaal melden door het formulier in te vullen op het Meldpunt Misbruik STAP-budget.

Bij veelgestelde vragen kunt u meer informatie vinden.