> Service en contact

Service en Contact

Meer informatie over uw aanvraag, een wijziging doorgeven of uw aanvraag annuleren


Voor meer informatie kunt u de veelgestelde vragen lezen.

Heeft u een vraag? Of heeft u moeite met het aanvragen van STAP-budget?

Bel ons dan via 088 - 898 22 02 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:00 uur en 17:00 uur.

U kunt inloggen op 'Mijn STAP-budget' via mijn.stapuwv.nl. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig.

Op Mijn STAP-budget kunt u veel dingen zelf regelen, zoals:

  • uw aanvraag starten via de tegel 'Vraag STAP-budget aan'
  • uw aanvraag inzien via de tegel 'Mijn aanvragen'
  • een wijziging doorgeven via de tegel 'Stel een vraag'
  • uw aanvraag annuleren via de tegel 'Mijn aanvragen'

U kunt inloggen op ‘Mijn STAP-budget’ via op mijn.stapuwv.nl. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig.

Via de tegel ‘Vraag STAP-budget aan’ kunt u STAP-budget aanvragen.

Heeft u moeite met computers en het internet, dan kunt u op één van onze Werkpleinen hulp krijgen met uw aanvraag. U kunt hiervoor van maandag tot en met vrijdag tijdens openingstijden, zonder afspraak, langskomen. Vergeet dan niet uw identificatiebewijs en uw STAP-aanmeldingsbewijs mee te nemen. U ontvangt een STAP-aanmeldingsbewijs van uw opleider.

U kunt inloggen op ‘Mijn STAP-budget’ via mijn.stapuwv.nl. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. Via de tegel ‘Mijn aanvragen’ kunt u op ieder moment nakijken hoever we zijn met uw aanvraag.

U kunt inloggen op ‘Mijn STAP-budget’ via mijn.stapuwv.nl. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. Via de tegel ‘Stel een vraag’ kunt u uw wijzigingen doorgeven.

Voordat u uw opleiding kunt annuleren bij UWV, dient u uzelf eerst uitschrijven voor de opleiding bij de opleider. Zodra u voor de opleiding bent uitgeschreven bij uw opleider, kunt u de annulering doorgeven door in te loggen op ‘Mijn STAP-budget’ via mijn.stapuwv.nl. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. Via de tegel ‘Mijn aanvragen’ vindt u een knop ‘Annuleren aanvraag’ waarmee u de annulering kunt doorgeven.

Wij verwerken de annulering van uw aanvraag en u ontvangt daarvan zowel per post als digitaal een brief. De digitale brief kunt u ook raadplegen via de tegel ‘Mijn aanvragen’. Na al deze stappen is het STAP-budget ingetrokken. U blijft zelf altijd verantwoordelijk voor het daadwerkelijk uitschrijven voor de opleiding bij de opleider. UWV geeft dit niet voor u door.

Geef bij uw opleider aan dat u wilt stoppen met uw opleiding. Vraag u opleider om uw bewijs van deelname op te voeren in het Opleidersportaal. Wij geven het ook voor u door aan de afdeling die uw subsidie beoordeelt. Er zal vervolgens telefonisch contact met u worden opgenomen waarin de reden van het stoppen met de opleiding met u wordt besproken. Als het nodig is zullen we ook contact opnemen met uw opleider. U ontvangt daarna zowel per post als digitaal een brief met daarin de beslissing en de gevolgen van het stoppen met de opleiding. De digitale brief kunt u raadplegen door in te loggen met uw DigiD op ‘Mijn STAP-budget’ via mijn.stapuwv.nl. Via de tegel ‘Mijn aanvragen’ kunt u de brief raadplegen. Na al deze stappen is het STAP-budget ingetrokken of vastgesteld. U blijft zelf altijd verantwoordelijk voor het daadwerkelijk uitschrijven voor de opleiding bij de opleider. UWV geeft dit niet voor u door.

Meer informatie over bezwaar indienen, misbruik melden en klachten indienen


Bent u het niet eens met een beslissing van UWV? Bijvoorbeeld omdat u een afwijzingsbeslissing van ons heeft gekregen. Dan kunt u in bezwaar gaan.

Let op: u kunt alleen tegen een officiële beslissing bezwaar maken. In een officiële beslissing van UWV staat altijd een stuk tekst met het kopje ‘Niet eens met deze beslissing?’. Wilt u een wijzing doorgeven aan ons, bijvoorbeeld een gewijzigde start- of einddatum? Dan kunt u dit doorgeven via de tegel ‘Stel een vraag’ in Mijn STAP-budget.

Als u het niet eens bent met de beslissing, dan kunt u binnen zes weken na de datum van de ontvangen brief bezwaar maken. Wij ontvangen uw bezwaarschrift bij voorkeur online. Dit kan op: mijn.stapuwv.nl. U hebt hiervoor uw DigiD nodig.

Maakt u liever bezwaar per post? Zet in de brief altijd uw telefoonnummer en waarom u bezwaar maakt. Stuur een kopie mee van de brief waarop u bezwaar maakt. Stuur het bezwaarschrift naar:

UWV STAP
Postbus 67006
1060 JA Amsterdam

Binnen zes weken na de datum van de brief met de beslissing.

In de meeste gevallen binnen 13 weken. Als wij de beslissing niet op tijd kunnen nemen laten wij u dit weten.

Wilt u anoniem (een vermoeden) van misbruik melden? Dan kunt u het formulier invullen via het Meldpunt Misbruik STAP-budget

Bent u niet tevreden over de dienstverlening van UWV? Dan kunt u een klacht indienen.

Let op: Wilt u een wijzing doorgeven aan ons, bijvoorbeeld een gewijzigde start- of einddatum of een annulering? Dan kunt u inloggen op ‘Mijn STAP-budget’ via mijn.stapuwv.nl. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. Via de tegel ‘Stel een vraag’ kunt u uw wijzigingen doorgeven. Via de tegel ‘Mijn aanvragen’ kunt u uw aanvraag annuleren.

U kunt uw klacht digitaal of per brief indienen. Wilt u uw klacht digitaal indienen? Dan kunt u deze indienen via de Klachtenpagina van UWV.

Wilt u liever een klacht indienen per post? Stuur dan uw klacht in via:

UWV Klachtenservice
Postbus 58071
1040 HB Amsterdam